Szöllösi László: Lejtőstart előtti intelmek

Kedves tanulók! Eljött végre a nagy nap, amikor erőfeszítéseitek,
próbálkozásaitok elnyerik jutalmukat. A sok sikertelennek vélt kupolázás,
belefordulás, gyorsítás meghozta hatását! Mert hangyányi léptekkel, de
haladtatok előre!

Emlékeztek a sikerélményre, amikor sikerült stabilan tartani
néhány percig a kupolát a fejetek felett, vagy amikor megdicsértünk egy sikeres
belefutó start után? Micsoda hatalmas élmények voltak ezek!

De ma megtízszerezzük, százszorozzuk, ezeket az érzéseket azzal, hogy repülni
fogtok! Látom egyesek ijedt tekintetét, de higgyétek el Ti akik ma itt vagytok
velem, mind képesek vagytok rá. Ez az érzés ( a bizonytalanság) teljesen
normális, de mint az oktatótok határozottan meg tudom ítélni, hogy ki az aki
készség szinten elsajátította már az alapokat a kupola kezelését illetően.

Meg aztán, továbbra sem lesztek magatokra hagyva, itt leszünk veletek, rádió,
lesz mindenkinél, segítünk a startnál, leszállásnál, oktatótársam elstartoltat
titeket én meg várlak lent. És, hogy duplán be legyetek biztosítva ( ha netán
nem halljátok a rádiót) kézjelekkel, tükör módszerrel irányítalak Titeket! Mi is
ez?

Nagyon fontos az, hogy mindenki legyen itt testben – lélekben, hallgassa,
lássa az utasításainkat, ennek érdekében figyeljen nagyon. Izgalmas lesz amit
csinálunk és ezért megtörténik, hogy egyesek bekiabálnak, utasításokat adnak, de
ne feledjétek mi vagyunk az oktatók, ránk kell figyelni és mi is figyeljük
minden mozdulatotokat és ehhez mérten utasítunk majd benneteket!

A felelősség teljes mértékben a tiétek, ennek legyetek tudatában, de
felelőségről a baj bekövetkezte után szokás beszélni, ez ha ránk hallgattok, nem
fog megtörténni.

Ha valaki úgy érzi, hogy fáradt, másnapos vagy egyéb baja van, jöjjön ide,
míg a többiek készülődnek és megbeszéljük a teendőket . A szimulálókat egyből
kiszúrom! De aki szimulál, az nincs lelkileg felkészülve, ezt is meg kell
vizsgálnom.

Ha valakinek van kérdése, kérdezzen!

További utasításokat megkapjátok a kellő időben!

Gyertek, szétosztjuk a felszereléseket, amelyek nem minden esetben lesznek
ugyan azok, amiket a kupolázáskor kaptatok. Ezért egy órát gyakorolni fogunk még
itt a sík terepen, ahhoz, hogy mindenki felkészüljön testileg - lelkileg a
repülésre, meg azért, hogy hozzászokjatok a felszereléshez. Mindenki neki
megfelelő repülő cuccot kap, olyant, amivel a legbiztonságosabban legnagyobb
élvezettel fog tudni repülni.

Na itt vagyunk a starthelyen. Higgyétek el nem olyan magas mint aminek most
látjátok… De emlékszem nekem is remegett a lábam az első start előtt! De aztán
olyan csodálatos érzés volt repülni, hogy csak na! De mindjárt tapasztaljátok Ti
is ezt!

Kérlek Titeket, viselkedjetek kulturáltan, legyetek tisztelettel a többi, még
ismeretlen pilóta iránt, vagy más iskolák tanítványai iránt, de legyetek
határozottak, lássák azt ,hogy tudjátok mit akartok, biztosak vagytok
magatokban. Mi itt vagyunk, segítünk mindenben.

Szedjétek elő a felszerelést, terítsetek, ott a szélén, ahol nem zavarjátok a
többieket és aztán miután ellenőriztük a biztonságos felszerelés felvételt
(tudjátok: sisak, beülő combkörök, mellkörök, csattok, hevederek, rádió)
szedjétek rózsába az ernyőt és jöjjetek álljatok sorba. Az indulási sorrendet a
társam fogja meghatározni az alapján, hogy ki mennyire fitt és felkészült volt
ma lent a gyakorlaton. Akik elsőkként fognak startolni, azok vegyék
megtiszteltetésnek, dicséretnek, hogy ők az előjárok, akik meg később
startolnak, örvendjenek, hogy megfigyelve az elsőket jobban felkészülhetnek a
repülésre és különben sem Ők lesznek a kísérleti nyuszikák.  Persze ez csak
vicc. Itt mindenki ma egy fantasztikust fog repülni!

Mielőtt lerepülök, hogy felmérjem a terepet elmondom még azt, hogy a repülés
közben is vannak közlekedési szabályok, mint arról már tanultatok, de ma itt
találkozhattok is velük. Társam át fogja ismételni a lejtőszabályokat miközben
én összeszedem lent a felszerelésemet a repülésem után, de a nyomaték kedvéért
meg említem a Ti esetetekben most a légtér figyelése a legfontosabb, mivel egy
egyenes lecsúszást fogtok végrehajtani, nem fogtok most még lejtőzni! Mindig a
levegőben lévő légjárműnek van elsőbbsége a starthelyen lévővel szemben, tehát
úgy startoljatok, hogy ne zavarjátok a repkedőket. Persze a startot kollegám
fogja indítani , de azért mondtam, hogy tudjátok mi, miért van. Start előtt
nézzétek meg magatoknak a leszállót is ,ez is egy biztonsági előírás.

Kérlek figyeljétek, hogy én mit csinálok, magyarázni is fogom. Tehát itt
állok startra kész ernyővel. Felmérem a terepet, a szélerősséget. Tudni kell,
hogy erősebb szélnél mindig a lejtő alsó részén terítek, hogy a szél ne sodorjon
hátra a fákra, bokrokra. Ilyenkor a talaj lejtése miatt a kupola hamarább a
fejem fölé fog emelkedni, mint sík terepen. A húzó erő csökkentése érdekében,
fussunk a kupola felé, miközben az felemelkedik a fejünk fölé, mikor meg ott
van, fékezzük meg, megakadályozva az átesést, a front stallt. Így stabillá
tesszük a kupolát, átfogunk, még egyszer körülnézünk és ha szabad a légtér
nekilódulunk és elrepülünk. Hallgatjuk a rádióból jövő utasításokat, ha ezeket
nem halljuk nézzük a leszállóból jövő tükör módszeres jelzéseket. Társammal
tudni fogjuk, hogy nem halljátok a rádiót adott esetben, mert egyrészt nem
csináljátok azt amit mondunk, másrészt lesz egy olyan vezényszó, hogy lóbáld a
lábaid, ha hallasz. És ha ezt nem teszed egyértelmű a magyarázat.

Tudnotok kell, hogy a mostani tudásszinteteken a megengedett legnagyobb
repülhető szélsebesség az max. 5 m/s. A mai kb.3- 4-es lehet. Ezt a fa levelek
mozgásából, az arcotokon, kezeteken érezhető légmozgásból, a buló figyeléséből
láthatjátok.

Ez nagyon kedvező, mert a leszállás helyes kivitelezése sokkal könnyebb, ha
jól helyezkedtek be a leszállóban, széllel szemben, ebben segíteni fogok. A Ti
dolgotok, hogy rögtön reagáljatok az utasításokra és akkor szépen kilebegtetünk
és leszállunk.

De most a startról van szó, ezért
összegezzük a dolgokat:

• Felelősségteljes, komoly viselkedés

• Szél erősségéből adódó döntés a
start módjáról és helyéről

• Biztonsági ellenőrzések: kellékek,
csattok, szélirány,légtér, leszálló

• Szél erősségéből adódó döntés a
start módjáról és helyéről

• Repülés közbeni helyes magatartás,
a szimulációs foglalkozáson tanult, a lelógatott beülőbe való helyes beülés
alkalmazása légtér figyelése

• A leszállóban levő jelek figyelése

• Mindvégig az utasítások
maradéktalan és gyors betartása

• Leszállás a kellő módon

Sok sikert és jó repülést kívánok!

(az előadás a 2007. máj. 4-i oktatói vizsgán hangzott el)

Készítette: Szőlő (Szöllösi László)

Budapest, 2007.05.04.